Případové studie

Případová studie - 1722

Odměňování fyzických osob – pracovníků V registru České národní banky zapsaný poskytovatel spotřebitelského úvěru a zároveň samostatný zprostředkovatel, firma SolidCredit s.r.o., má 19 pracovníků a jejím jediným jednatelem je pan Pink. Firma SolidCredit s.r.o. zprostředkovává úvěry pro poskytovatele Dobrý úvěr s.r.o., Bezva úvěr a.s. a Skvělý úvěr s.r.o. Jednatel společnosti SolidCredit s.r.o. vydal pro letošní rok v lednu interní pokyn, jehož nosná ustanovení jsou tato: a) Cílovou odměnu 10 000 Kč za letošní rok získá ten pracovník, který panu Pinkovi doporučí alespoň pět dalších fyzických osob, které se pak jakkoli smluvně zapojí do obchodní sítě SolidCreditu a jejich zapojení přinese nárůst zisku firmy alespoň o 50 000 Kč za příští účetní rok. Získané osoby nejprve absolvují dvoudenní vstupní školení za poplatek 7 950 Kč, až pak se s nimi podepíše vhodná smlouva. b) Provize od Bezva úvěru a.s. je nic moc, úrokové sazby a RPSN mají sice taky nízké, ale jejich smluvní dokumentace je příliš obsáhlá a je s ní moc práce, tedy jejich propagační materiály netřeba vystavovat tak, aby byly pro klienty nejlépe vidět a oni se úvěru od Bezva úvěru dožadovali jako prvního v pořadí (materiály však nelze nevystavit a jejich produkty nějak upozaďovat – lidi od Bezva úvěru totiž chodí na kontroly). c) Provize od Skvělého úvěru s.r.o. je co do procenta z částek uzavřených úvěrových smluv největší. Mají vysoké úrokové sazby a víme, že spolupracují s dalšími šikovnými firmami, takže ve finále prakticky nemají problémy se splácením svých úvěrů – o splácení se starají sami. Přestože je známo, že na jejich praktiky při vymáhání dlužných splátek si spotřebitelé často stěžují, nejde o odpovědnost SolidCreditu, který má naopak prospěch z nízkého podílu dlouhodobě nesplácených úvěrů. Z každého úvěru uzavřeného pro Skvělý úvěr tak bude osobní provize pro pracovníka o polovinu vyšší než u úvěrů od ostatních poskytovatelů. d) Byl vypracován velmi podrobný ceník interních úkonů (43 různých položek), který stanoví ceny, jež klient zaplatí, i když si úvěr nakonec nevezme. Je na každém pracovníkovi, jak bude s klientem zacházet, aby mu mohl něco naúčtovat – a jako SolidCredit bychom tedy nedělali zadarmo v případech, kdy si spotřebitel někdy i po dlouhých diskusích úvěr nakonec nevezme. e) Každý pracovník, který sjedná úvěr na koupi automobilu od autosalónu Pink & bratři s.r.o., dostane zvláštní provizi ve výši 1,25 % z výše řádně zaplacené splátky úvěru za prvních 15 měsíců jeho splácení, a to přímo od prodejce automobilu. f) Vánoční odměny v předpokládané výši „třináctého platu“ budou každému pracovníkovi kráceny o 50 Kč za každou klientovi zaslanou upomínku k jím sjednanému spotřebitelskému úvěru, o 100 Kč pak za prodlení klienta s každou splátkou jím sjednaného spotřebitelského úvěru za každý měsíc prodlení. g) Případná vratka odměny vzniklá v důsledku předčasného splacení bude přeúčtována příslušnému pracovníkovi, který úvěr sjednal. h) Provize za sjednání úvěru může být u dotyčného pracovníka navýšena bonusem, který firma SolidCredit vyplatí za zprostředkování životního pojištění. Tento bonus může činit až 250 % sjednaného ročního pojistného.

Otázka: Jakým způsobem by mělo proběhnout vypořádání mezi firmou SolidCredit a pracovníkem v případě případného předčasného splacení úvěru (viz písm. g), aby byl zajištěn soulad se zákonem o spotřebitelském úvěru?

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Firma SolidCredit musí vrátit poskytovateli úvěru část vyplacené zálohové provize za období od předčasného splacení do konce doby sjednané fixace, a to s přesností na celé zbývající roky.
B
Zákon vypořádání vyplacené provize neupravuje.
C
Zákon uplatňuje regulaci provizí jen na úvěry ze stavebního spoření.
D
Firma SolidCredit musí vrátit poskytovateli úvěru část vyplacené zálohové provize za období od předčasného splacení do konce doby sjednané fixace, a to s přesností na celé zbývající měsíce.