Případové studie

Případová studie - 39053

Pan Novák vlastní vozidlo, se kterým přestal téměř jezdit, a tak přestal platit pojistné za pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Pan Novák dostal výzvu k zaplacení příspěvku do Garančního fondu. Pan Novák navštívil makléřskou společnost 1. makléřská, s. r. o., aby zjistil, do jaké situace se dostal.

Otázka: Pan Novák chce především zjistit, proč má platit pojistné za pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, když s vozidlem téměř nejezdí, z čeho vyplývá povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla:

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku.
B
Ze zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví.
C
Ze zákona č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, v platném znění.
D
Ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
Dle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla musí být pro vozidlo zapsané v registru silničních vozidel (registrované vozidlo) po celou dobu registrace vozidla sjednáno platné a účinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Povinnost zajistit, aby nebezpečí vzniku povinnosti nahradit újmu, způsobenou provozem vozidla, bylo kryto pojištěním odpovědnosti, má provozovatel vozidla. Z povinnosti mít sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla jsou (mimo jiné) vyňata registrovaná vozidla, která jsou v registru zapsána jako vyřazená z provozu a pokud jsou umístěna mimo veřejně přístupné místo a jsou provedena nezbytná opatření k zabránění jejich provozu. Pokud provozovatel vozidlo nevyřadí z provozu na registru vozidel ani nezajistí pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je povinen zaplatit České kanceláři pojistitelů příspěvek do garančního fondu. Výše denní sazby příspěvku je stanovena vyhláškou Ministerstva financí, kterou se provádí zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, v platném znění, § 6, § 7 odst. 1 písm. f), § 45