a) regulace distribuce neživotního občanského pojištění
Otázka: Co musí vždy obsahovat informační dokument o pojistném produktu, který musí obdržet zákazník v případě neživotního pojištění?
Odpovědi (Jedná správná odpověď)
A
|
Adresu sídla pojistitele.
|
B
|
Stručné shrnutí hlavních výluk z pojištění a omezení krytí.
|
C
|
Upozornění na důsledky porušení povinností z pojištění.
|
D
|
Informaci, jak řešit stížnosti z pojištění a na koho se obrátit.
|
Tvůrci produktů neživotního pojištění jsou povinni vypracovat standardizovaný informační dokument o pojistném produktu tak, aby zákazníkům poskytoval nezbytné informace a zákazník tak mohl učinit informované rozhodnutí. Tento dokument se musí nazývat "Informační dokument o pojistném produktu". Aby se zákazníkům poskytovaly informace o produktu, které jsou snadno čitelné, pochopitelné a porovnatelné, předepisuje evropské nařízení standardizovaný formát, tedy vedle názvu také délku (na dvou stranách formátu A4, pouze v odůvodněných případech na třech stranách formátu A4), velikost písma, pořadí obsahu, ikon a symbolů. Tímto dokumentem je sdělována zákazníkovi pouze část informací požadovaných zákonem, a to konkrétně informace stanovené v § 84, písm. a)?e) zákona o distribuci. Jiné informace nelze do standardizovaného informačního dokumentu o pojistném produktu doplňovat. Informace o adrese sídla pojistitele, o způsobech řešení stížností, o subjektech, na které se lze se stížností obrátit a o důsledcích, které zákazník ponese v případě porušení povinností vyplývajících z pojištění, musí být součástí jiného dokumentu, kterým jsou plněny zbylé informační povinnosti.
Zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, § 84 písm. a)?e), § 91; směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/97 ze dne 20. ledna 2016 o distribuci pojištění, čl. 20 odst. 5?9; prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/1469 ze dne 11. srpna 2017, kterým se stanoví standardizovaný formát pro informační dokument o pojistném produktu, čl. 3?4.