Případové studie

Případová studie - 39364

Dopravní společnost Transport, s. r. o., provozuje silniční nákladní dopravu pro cizí potřebu (za úplatu) 10 vlastními vozidly v rámci ČR i Evropy. Přepravuje různé druhy zboží, jejichž maximální hodnota na jednom vozidle činí 5 000 000 Kč, maximální užitečné zatížení vozidel je 25 000 kg.

Otázka: Společnost Transport, s. r. o., si sjednala prostřednictvím pojišťovacího makléře pojistnou smlouvu na pojištění odpovědnosti silničního dopravce s limitem pojistného plnění ve výši 5 000 000 Kč a spoluúčastí 10 % min. 20 000 Kč. Vzhledem k tomu, že se dopravce v přepravních smlouvách zavazuje k přesné lhůtě dodání zásilky příjemci, má v pojistné smlouvě sjednáno i připojištění výluky finančních škod v souvislosti s překročením dodací lhůty se sublimitem pojistného plnění ve výši 1 000 000 Kč. Během mezinárodní přepravy náhradních dílů pro automobilový průmysl došlo k technické závadě na vozidle, následkem čehož nebyla zásilka doručena v dohodnuté lhůtě příjemci (dle Úmluvy CMR dopravce odpovídá za technický stav vozidla). Tato událost měla za následek zastavení výrobní linky příjemce a vznik finanční škody v podobě ušlého zisku ve výši 1 000 000 Kč. Vůči dopravci byl měsíc po vydání zásilky příjemci uplatněn nárok na náhradu škody v plné výši 1 000 000 Kč. V jaké výši poskytne pojistitel pojistné plnění z pojištění odpovědnosti za škodu dopravce?

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Částka odpovídající výši dovozného po odečtení spoluúčasti.
B
900 000 Kč.
C
1 000 000 Kč.
D
0 Kč.
Vzhledem k tomu, že se jednalo o mezinárodní silniční přepravu, posuzuje se odpovědnost dopravce dle Úmluvy CMR. Dopravce je dle čl. 23 odst. 5 Úmluvy CMR povinen uhradit škodu v souvislosti s překročením dodací lhůty maximálně do výše dovozného. Pro tyto případy má dopravce sjednáno připojištění finančních škod v důsledku "překročení dodací lhůty". Zároveň je však v čl. 30 odst. 3 Úmluvy CMR uvedeno, že pokud nebyla dopravci zaslána písemná výhrada do 21 dnů poté, kdy byla zásilka dána k dispozici příjemci, nárok příjemce zaniká. Vzhledem k tomu, že nárok byl na dopravce uplatněn až měsíc po jejím vydání příjemci, není povinen dopravce škodu uhradit, a tudíž ani pojistitel nemůže vyplatit pojistné plnění. Jediný způsob, jak by se dopravce mohl zavázat k odpovědnosti za finanční škodu z důvodu překročení dodací lhůty do její celkové výše, je dohodnout se s odesílatelem v přepravní smlouvě na sjednání tzv. "zvláštního zájmu na dodání" ve smyslu čl. 26 Úmluvy CMR. Podle obvyklé praxe na pojistném trhu ale bývá v pojištění odpovědnosti za škodu dopravce čl. 26 Úmluvy CMR standardně vyloučen.
KROFTA, J. Přepravní právo v mezinárodní kamionové dopravě. 2. aktualiz. vyd. Praha: Leges, 2015. Praktik (Leges). ISBN 978-80-7502-082-6. str. 140?144, str. 173.