Případové studie

Případová studie - 42148

Pan Rostislav Bohatý (54 let) žije se svou manželkou Janou Bohatou (52 let) ve vlastním bytě v centru Prahy. Pan Bohatý je jediným společníkem firmy Greed, s. r. o. Pan Bohatý má mzdu 80 000 hrubého, paní Bohatá je v domácnosti bez vlastního příjmu. Společnost Greed, s. r. o., má celkem 20 zaměstnanců, dosahuje obratu kolem 40 mil. Kč ročně a její zisk za posledních 5 let je v průměru 2 mil. Kč ročně.

Otázka: Pan Bohatý má v poslední době problémy s dýcháním, celkovou únavou a občas cítí bolesti na hrudi. Z tohoto důvodu bylo praktickým lékařem indikována vyšetření na kardiologii a pneumologii, tato vyšetření pan Bohatý doposud nepodstoupil. Pan Bohatý uvažuje o sjednání životního pojištění pro případ závažných onemocnění. Předpokládejte, že pojišťovna neuplatňuje výluku na předchorobí. Jaký další postup při sjednání pojištění je pro pana Bohatého vhodný, aby předešel případným sporům s pojišťovnou v případě pojistného plnění?

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Do zdravotního dotazníku klient uvede pravdivé odpovědi na případné dotazy na aktuální zdravotní obtíže a plánovaná vyšetření. Pokud pojišťovna klienta do pojištění přijme, tak po uplynutí čekací doby v délce 3 měsíců, bude v případě diagnostikování zdravotního problému plnění poskytnuto.
B
Pojišťovna uplatní (na trhu běžnou) čekací dobu v délce 3 měsíců, pokud v této době bude zdravotní problém diagnostikován, pojišťovna plnění poskytne a bude jej krátit na jednu polovinu sjednané částky.
C
Sjednání pojištění vůbec nemá smysl, protože zdravotní komplikace se objevily již před sjednáním pojištění.
D
Do zdravotního dotazníku uvede, že je zdráv. Poslední zdravotní problémy nejsou nijak medicínsky potvrzeny, a proto se neuvádějí.
Neuvedení pravdivých informací uvádí pojišťovnu v omyl a je důvodem k případnému zrušení pojistné smlouvy od počátku, případně může být dokonce trestným činem podvodu. To, že má klient zdravotní problémy ještě automaticky neznamená, že není možné jej pojistit. Spíše pojišťovna uplatní výluky nebo pojistnou ochranu jinak omezí. Krácení pojistné částky není na trhu standardem ? buď pojišťovna klienta pojistí za předem stanovených podmínek, nebo dané riziko vyloučí. Krácení pojistného plnění je standardem například při požití alkoholu, kdy má dokonce oporu v zákoně. Správnou odpovědí tak je, že pojišťovna uplatní čekací dobu a pokud dojde k pojistné události až po ní, tak plnění standardně poskytne.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 2788 a § 2848.