1. právní předpisy z oblasti podnikání na kapitálovém trhu týkající se investičních služeb, ochrany před zneužitím trhu a opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML)

Otázka: Poskytovatel služby investičního poradenství má následující povinnosti při zjišťování a zohledňování preferencí, které se týkají se udržitelnosti:

Odpovědi (Více správných odpovědí)

A
posuzovat preference udržitelnosti zákazníka až poté, kdy provedl posouzení ostatních mandatorních aspektů posuzování vhodnosti (finanční situace zákazníka, jiné investiční cíle a další)
B
vždy upřednostňovat nástroje, které mají vyšší míru ambicí v oblasti udržitelnosti
C
v případě, že zákazník projeví nějaké preference týkající se udržitelnosti, je nutné dotazovat se na jejich specifikaci, primárně s ohledem na jejich regulatorní definici
D
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými prvky definice preferencí týkajících se udržitelnosti
Obecné pokyny ESMA k některým aspektům požadavků směrnice MiFID II ohledně vhodnosti mj. uvádějí, že je nutné vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými prvky definice preferencí týkajících se udržitelnosti podle nařízení (EU) 2021/565 (bod 16). Dle obecných pokynů (bod 26) dále platí, že v případě, kdy zákazník projeví, že má nějakou (jakoukoliv) preferenci týkající se udržitelnosti, je nutné v dotazování pokračovat s cílem upřesnit takovou preferenci, a to hlavně s ohledem na tři typy těchto preferencí, které jsou vymezeny v čl. 2 v bodě 7 prováděcího nařízení (EU) 2017/565, ve znění nařízení (EU) 2021/1253. Obecné pokyny také explicitně uvádějí: Preference týkající se udržitelnosti by měly být posouzeny až po posouzení vhodnosti v souladu s kritérii týkajícími se znalostí a zkušeností, finanční situace a jiných investičních cílů. (bod 81). Na druhé straně neexistuje žádná regulace, která by zakládala upřednostňování nástrojů či produktů s vyšší mírou ambice v oblasti udržitelnosti při poskytování investičního poradenství (naopak základním principem pro zohledňování preferencí týkajících se udržitelnosti je dosažení jejich souladu s ESG atributy doporučovaným nástrojů).
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/565, ve znění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/1253; Obecné pokyny ESMA k některým aspektům požadavků směrnice MiFID II ohledně vhodnosti (ESMA35-43-3172)
zobrazit správné odpovědi