a) regulace distribuce životního pojištění

Otázka: Pojišťovací zprostředkovatel nebo pracovník pojistitele přímo se podílející na distribuci pojištění poskytuje při sjednání nebo podstatné změně rezervotvorného pojištění zákazníkovi radu na základě (vyberte všechny správné odpovědi):

Odpovědi (Více správných odpovědí)

A
Analýzy požadavků zákazníka, jeho cílů, potřeb a rizik, kterým může být během pojištění vystaven.
B
Metodiky ČNB zveřejňované na webových stránkách ČNB.
C
Analýzy zákazníkovy finanční situace, jeho vědomostí týkajících se investic, tolerance vůči riziku, které je spojené s investicemi a se schopností nést případné ztráty. Součástí je i analýza zákazníkem uzavřených smluv produktů finančního trhu.
D
Výběru vhodného pojistného produktu z těch, které může distribuovat.
Atributy, na základě kterých pojišťovací zprostředkovatel nebo pracovník pojistitele přímo se podílející na distribuci pojištění poskytuje radu, jsou dány taxativně zákonem o distribuci pojištění a zajištění, nikoliv ČNB. Jedná se o následující atributy: 1) analýza požadavků, cílů a potřeb zákazníka a jeho rizik, kterým může být po dobu pojištění vystaven, 2) analýza finanční situace zákazníka, jeho znalostí a zkušeností v oblasti investic, rizikové tolerance a schopnosti nést případné ztráty, 3) analýza zákazníkem uzavřených smluv produktů finančního trhu (např. jiné pojistné smlouvy, penzijní spoření, úvěry, leasingy), 4) výběr vhodného produktu z těch, které může distribuovat, a tedy zákazníkovi nabízet. Pokud pojišťovací zprostředkovatel nebo pracovník pojistitele přímo se podílející na distribuci pojištění od zákazníka nezíská informace potřebné pro analýzu, nemá dostatek informací pro poskytnutí doporučení nebo rady. Na tuto skutečnost je povinen zákazníka upozornit.
Zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, § 78 odst. 2.