a) regulace distribuce životního pojištění

Otázka: Závaznými předpisy pro distribuci životního pojištění v České republice jsou:

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Výkladová stanoviska Ministerstva financí České republiky v oblasti distribuce pojištění.
B
Výkladová stanoviska České asociace pojišťoven.
C
Dohledové benchmarky České národní banky.
D
Národní právní předpisy a přímo použitelné předpisy Evropské unie v oblasti distribuce pojištění.
Distribuce pojištění je upravena jak vnitrostátními právními předpisy (zákonem č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění a prováděcími vyhláškami České národní banky č. 195/2018 Sb. a 196/2018 Sb.), tak ? vzhledem k členství České republiky v Evropské unii ? také přímo použitelnými právními akty Evropské unie. To vyplývá ze Smlouvy o fungování Evropské unie, která výslovně stanoví, že "Nařízení má obecnou působnost. Je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech." Nařízení např. doplňují nebo provádí směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/97 o distribuci pojištění. V případě pojištění se jedná konkrétně o nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2358 ze dne 21. září 2017, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/97, pokud jde o požadavky na dohled nad produktem a jeho řízení vztahující se na pojišťovny a distributory pojištění (tzv. nařízení POG), nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2359 ze dne 21. září 2017, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/97, pokud jde o požadavky na informace a pravidla výkonu činnosti vztahující se na distribuci pojistných produktů s investiční složkou (tzv. nařízení IBIPs) a prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/1469 ze dne 11. srpna 2017, kterým se stanoví standardizovaný formát pro informační dokument o pojistném produktu. Oproti tomu dohledové benchmarky ČNB vyjadřují názor pracovníků ČNB aplikovaný v dohledové a kontrolní praxi v příslušné oblasti dohledu. Soud a případně i bankovní rada mohou zaujmout odlišný postoj. Postup v souladu s informacemi v tomto materiálu však je obvykle Českou národní bankou považován, v mezích okolností konkrétního posuzovaného případu, za postup v souladu s relevantními právními předpisy vztahujícími se k dané oblasti. Přesto nejde o závazný předpis. Také výkladová stanoviska ČAP představují do velké míry tržně sdílený právní názor, nikoli závazný předpis. Případná výkladová stanoviska MF ČR by znamenala pouze stanovisko regulátora, nikoli závazný právní předpis.
Smlouva o fungování Evropské unie, článek 288; zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, § 13 odst. 1, § 48 odst. 1 písm. a), b) odst. 5, § 53 odst. 4, § 78 odst. 4, § 80 odst. 1, § 82 odst. 1, § 89 odst. 3, § 91 odst. 2; https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/dohledova-uredni-sdeleni-a-benchmarky/