Případové studie
Případová studie - 39464
Pan Jiří je elektrikář. Jako živnostník vlastní nářadí v hodnotě 60 000 Kč, osobní automobil v hodnotě 300 000 Kč, osobní počítač a mobilní telefon v hodnotě 22 000 Kč. Hodnota zásob materiálu se pohybuje v rozmezí 20 000 až 60 000 Kč. Pan Jiří byl podnikatelsky pojištěn 12 let u jedné pojišťovny (pojišťovna 1), ale nyní se rozhodl přejít k pojišťovně druhé (pojišťovna 2), u které má sjednané pojištění svého vozidla, a to především z důvodu, aby měl všechna svá pojištění u jedné pojišťovny. Obrátil se proto na pojišťovacího zprostředkovatele s žádostí o pomoc při sjednání svého pojištění. Pojistná smlouva u pojišťovny 1 kryje pouze škody na majetku způsobené požárem s pojistnou částkou 250 000 Kč a spoluúčastí 5 000 Kč.
Otázka: Doporučil byste panu Jiřímu další pojistné krytí, aby měl co nejširší pojistnou ochranu při výkonu své podnikatelské činnosti?
Odpovědi (Jedná správná odpověď)
A
|
Ano, měl by si sjednat pojištění, které kryje odpovědnost zaměstnance při výkonu povolání.
|
B
|
Ne, pojištění majetku je dostatečné.
|
C
|
Ano, měl by si sjednat pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou na věcech vnesených do prostor, kde provádí opravy.
|
D
|
Ano, měl by si sjednat pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou jinému v souvislosti s výkonem oprávněné podnikatelské činnosti.
|
Pojištění odpovědnosti je pojištěním, které by měl mít sjednané každý podnikatelský subjekt. Toto pojištění se vztahuje na povinnost pojištěného (klient) nahradit poškozenému (jinému) újmu způsobenou v souvislosti s výkonem oprávněné podnikatelské činnosti (včetně odpovědnosti za újmu způsobenou vadou výrobku (či vadou poskytnuté práce), a to za předpokladu, že je za způsobenou újmu odpovědný, tj. vznikla mu povinnost způsobenou újmu poškozenému (jinému) nahradit. Pojistitel je v tomto případě povinen poskytnout pojistné plnění za pojištěného tomu, kdo má nárok na náhradu újmy (poškozenému). Pozn.: Pojem odpovědnost za škodu je pojem užívaný především z pohledu pojistitele (vztah pojistitel a pojistník/pojištění). Z pohledu klienta (vztah škůdce/pojištěný a poškozený) se jedná o závazky z deliktů, tedy o povinnost nahradit poškozenému újmu, kterou mu způsobil v souvislosti s činností (vymezenou v pojistné smlouvě). Dále pak upozorňuji na pojem újma: újma je pojem nadřazený a jedná se o újmu na jmění (škoda) a o nemajetkovou újmu (zejména újmu na zdraví). Mluvíme-li tedy o škodě, vždy se jedná o újmu na jmění (újmu na majetku / snížení majetku na straně poškozeného). Vše ostatní, co není újmou na jmění, je nemajetkovou (nemateriální) újmou.
DUCHÁČKOVÁ, E. Pojištění a pojišťovnictví. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-25-5. str. 217?219.