a) odborné minimum o finančním trhu

Otázka: Pokud zákazník nevyjádří své preference dostatečně jasně tak, aby bylo možné doporučit produkt s ohledem na udržitelnost, distributor

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
zákazníkovy preference v záznamu z jednání zaznamenat nemusí
B
postupuje tak, jako by zákazník žádné preference ohledně udržitelnosti nevyjádřil
C
nesmí zákazníka dále zatěžovat opakovaným vysvětlováním, jak má svou preferenci vyjádřit
D
zákazníkovi doporučí produkt, který odpovídá co nejvíce těm zákazníkovým preferencím, které vyjádřil
Pokud zákazník nevyjádří své preference udržitelnosti jako minimální poměr, tzn. způsobem předvídaným nařízením 2359/2017, neznamená to, že vyjádřil preferenci negativní. Nelze proto postupovat tak, jako by žádnou neměl. V takové situaci není třeba absolvovat celý proces znovu, nicméně pokud má distributor pochybnosti o tom, zda zákazník dobře pochopil, jak má vyjádřit své preference, totiž jako minimální matematický poměr (buď procentem, nebo zlomkem či jinak), může mu to znovu vysvětlit. Pokud však zákazník vše chápe, a přesto vyjádří svou preferenci jinak (například "co nejvíce udržitelné"), umožňuje mu EIOPA Guidance doporučit produkt, který odpovídá takovému verbálnímu vyjádření (tzn. bude obsahovat co nejvyšší procento či poměr udržitelných investic). To, že zákazník neurčil své preference pomocí specifického minimálního poměru, je třeba uvést v záznamu z jednání, neboť jde o součást definice preference udržitelnosti ve smyslu nařízení 2359/2017.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2359, ve znění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/1257; EIOPA Guidance k zohledňování faktorů udržitelnosti při prodeji pojistných produktů s investiční složkou, zvláště bod 5 (s. 26-27) - https://www.eiopa.europa.eu/system/files/2022-07/guidance_on_integration_of_customers_sustainability_preferences_under_idd.pdf