Případové studie

Případová studie - 39464

Pan Jiří je elektrikář. Jako živnostník vlastní nářadí v hodnotě 60 000 Kč, osobní automobil v hodnotě 300 000 Kč, osobní počítač a mobilní telefon v hodnotě 22 000 Kč. Hodnota zásob materiálu se pohybuje v rozmezí 20 000 až 60 000 Kč. Pan Jiří byl podnikatelsky pojištěn 12 let u jedné pojišťovny (pojišťovna 1), ale nyní se rozhodl přejít k pojišťovně druhé (pojišťovna 2), u které má sjednané pojištění svého vozidla, a to především z důvodu, aby měl všechna svá pojištění u jedné pojišťovny. Obrátil se proto na pojišťovacího zprostředkovatele s žádostí o pomoc při sjednání svého pojištění. Pojistná smlouva u pojišťovny 1 kryje pouze škody na majetku způsobené požárem s pojistnou částkou 250 000 Kč a spoluúčastí 5 000 Kč.

Otázka: Doporučil byste panu Jiřímu další pojistné krytí, aby měl co nejširší pojistnou ochranu při výkonu své podnikatelské činnosti?

Odpovědi (Více správných odpovědí)

A
Ne, pojištění majetku je dostatečné.
B
Ano, měl by si sjednat pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou jinému v souvislosti s výkonem oprávněné podnikatelské činnosti.
C
Ano, měl by si sjednat pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou na věcech vnesených do prostor, kde provádí opravy.
D
Ano, měl by si sjednat pojištění, které kryje odpovědnost zaměstnance při výkonu povolání.
Pojištění odpovědnosti je pojištěním, které by měl mít sjednané každý podnikatelský subjekt. Toto pojištění se vztahuje na povinnost pojištěného (klient) nahradit poškozenému (jinému) újmu způsobenou v souvislosti s výkonem oprávněné podnikatelské činnosti (včetně odpovědnosti za újmu způsobenou vadou výrobku (či vadou poskytnuté práce), a to za předpokladu, že je za způsobenou újmu odpovědný, tj. vznikla mu povinnost způsobenou újmu poškozenému (jinému) nahradit. Pojistitel je v tomto případě povinen poskytnout pojistné plnění za pojištěného tomu, kdo má nárok na náhradu újmy (poškozenému). Pozn.: Pojem odpovědnost za škodu je pojem užívaný především z pohledu pojistitele (vztah pojistitel a pojistník/pojištění). Z pohledu klienta (vztah škůdce/pojištěný a poškozený) se jedná o závazky z deliktů, tedy o povinnost nahradit poškozenému újmu, kterou mu způsobil v souvislosti s činností (vymezenou v pojistné smlouvě). Dále pak upozorňuji na pojem újma: újma je pojem nadřazený a jedná se o újmu na jmění (škoda) a o nemajetkovou újmu (zejména újmu na zdraví). Mluvíme-li tedy o škodě, vždy se jedná o újmu na jmění (újmu na majetku / snížení majetku na straně poškozeného). Vše ostatní, co není újmou na jmění, je nemajetkovou (nemateriální) újmou.
DUCHÁČKOVÁ, E. Pojištění a pojišťovnictví. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2015. ISBN 978-80-87865-25-5. str. 217-219.