Případové studie

Případová studie - 42210

Pan Mašek, zájemce o pojištění, podniká v ubytovacích službách jako OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná), která je plátcem DPH. Pro své podnikání si pořídil nový osobní vůz se zdvihovým objemem motoru 1869 cm3 a výkonem 77 kW (105 k). Kupní cena nového vozidla byla 649 000 Kč včetně DPH. Pan Mašek je vlastníkem a provozovatelem vozidla, zapsaným v registru silničních vozidel.

Otázka: Pan Mašek se obrátil na vázaného zástupce, pana Soukupa, jelikož se v pojištění vůbec neorientuje. Pro která pojistná nebezpečí by mu měl pan Soukup doporučit sjednat pojištění?

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Havarijní pojištění s pojistnou částkou odpovídající pojistné hodnotě vozidla (včetně tzv. pojištění GAP).
B
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, havarijní pojištění s pojistnou částkou odpovídající pojistné hodnotě vozidla (tedy ceně nového vozidla bez DPH), pojištění GAP na pojistnou částku odpovídající kupní ceně vozidla bez DPH, a také pojištění skel vozidla s limitem pojistného plnění, který dostatečně pokryje náklady na materiál a práci na jejich opravu či výměnu.
C
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a pojištění pro případ střetu se zvěří s limitem pojistného plnění 100 000 Kč.
D
Havarijní pojištění s limitem pojistného plnění 300 000 Kč a pojištění skel s limitem pojistného plnění 3 000 Kč.
Podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je provozovatel vozidla, podléhající registraci vozidel, povinen zajistit, aby nebezpečí vzniku povinnosti hradit újmu, vzniklou provozem takového vozidla, bylo kryto pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Provozem vozidla se pro účely pojištění odpovědnosti rozumí použití vozidla jako dopravního prostředku, bez ohledu na vlastnosti vozidla a terén, na kterém je vozidlo použito a bez ohledu na to, zda stojí nebo je v pohybu. Podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla platí vyvratitelná právní domněnka, že za provozovatele se považuje osoba, zapsaná jako provozovatel vozidla v registru silničních vozidel. V případě vozidla zapsaného v registru silničních vozidel musí být tedy po celou dobu, kdy je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel (s výjimkami stanovenými zákonem), pojištěna odpovědnost z provozu vozidla. Povinností pojišťovacího zprostředkovatele je před sjednáním pojištění získat informace týkající se požadavků, cílů a potřeb zákazníka. Na základě získaných informací pak poskytne zákazníkovi doporučení pro rozhodnutí o sjednání pojištění. Pro pana Maška je dále vhodné havarijní pojištění vozidla s pojistnou částkou odpovídající pojistné hodnotě vozidla (obvyklé ceně vozidla bez DPH, v případě nového vozidla tedy obvyklé prodejní ceně). Při uzavření pojistné smlouvy se horní hranice pojistného plnění určí pojistnou částkou odpovídající pojistné hodnotě vozidla. Tzv. pojištění GAP se sjednává pro případ zničení (resp. totálního poškození) nebo odcizení vozidla a kryje rozdíl mezi cenou na pořízení nového vozidla a obvyklou cenou vozidla bezprostředně před pojistnou událostí stanovenou bez DPH. Pojištění skel se doporučuje sjednat vedle havarijního pojištění proto, že v případě uplatnění rozbitého skla z havarijního pojištění se bude oprávněná osoba podílet na plnění spoluúčastí, která může tvořit podstatnou část nákladů na opravu či výměnu skel a uplatnění rozbitého skla z pojištění odpovědnosti z provozu jiného vozidla je velmi těžké prokázat.
Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, v platném znění, § 2 odst. 4, § 6 odst. 1 písm. a) a odst. 2; zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 2814; zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, ve znění pozdějších předpisů, § 77; zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, § 4 odst. 1 písm. a)