e) principy a fungování pojištění velkých pojistných rizik
Otázka: Který z níže uvedených argumentů pro sjednání pojištění přepravy zásilek (zbožového pojištění) je specifický pro námořní přepravy?
Odpovědi (Jedná správná odpověď)
A
|
Krytí škody na zásilce do její celkové hodnoty.
|
B
|
Krytí pojistných nebezpečí, za které dopravce neodpovídá dle příslušných právních předpisů.
|
C
|
Krytí rizika tzv. společné havárie.
|
D
|
Krytí zásilky po celou dobu trvání přepravy, včetně překladů, meziskladování apod.
|
Výhodou pojištění přepravy zásilek u námořních přeprav je, že kryje i riziko tzv. společné havárie (General Average). Jde o zvláštní ustanovení námořního práva, který se uplatňuje v námořní a vnitrozemské vodní dopravě a jeho záměrem je spravedlivý rozvrh obětí a výloh, k nimž došlo ve snaze zachránit loď a její náklad ze společného nebezpečí (např. hašení požáru, svržení nákladu do moře, dobrovolné najetí na mělčinu). Na vzniklých škodách se podílejí všichni členové plavebního společenství, ať už škodu utrpěli, nebo ne. Tzn., že vlastník zboží, byť jeho zásilka škodu neutrpěla, je povinen se podílet na příspěvku ze společné havárie. Tento příspěvek je hrazen v rámci pojištění přepravy zásilek. Pakliže toto pojištění vlastník zásilky nemá sjednáno, je povinen příspěvek uhradit ze svých nákladů. Z toho důvodu je tento argument důležitý pro sjednání pojištění přepravy zásilek u námořních přeprav. Ostatní uvedené výhody se týkají všech druhů přeprav, nikoli pouze námořních.
ŠUBERT, M. Realizace Incoterms 2000 v dopravě a pojištění. Praha: ICC Česká republika, 2003. ISBN 80-903297-2-1. str. 73; ŠUBERT, M. Společná havárie v námořní a ve vnitrozemské vodní dopravě. ICC Česká republika, 2007. ISBN 978-80-903297-6-8. str. 7.