c) principy a fungování neživotního občanského pojištění

Otázka: Pokud dojde v době trvání pojištění domácnosti k pořízení dalšího či nového vybavení:

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Musí to být vždy oznámeno pojistiteli, jinak pojistitel poskytne v případě pojistné události pojistné plnění pouze za ty movité věci, které se v domácnosti nacházely v době uzavření pojistné smlouvy.
B
Pro případné pojistné plnění je podstatné, zda došlo k podpojištění, pokud ano, bude pojistitel krátit pojistné plnění v poměru pojistné částky k pojistné hodnotě pojištěného majetku.
C
Nemusí to být pojistiteli oznámeno, pojistitel v případě pojistné události poskytne pojistné plnění za poškozené věci až do výše sjednané pojistné částky a za část majetku přesahujícího hodnotou pojistnou částku plnění neposkytne. Pojistitel tedy zkoumá v případě pojistné události pouze to, zda došlo ke škodě minimálně v rozsahu pojistné částky.
D
Musí to být oznámeno pojistiteli, pokud nárůst hodnoty vybavení domácnosti přesáhne 10 % proti pojistné hodnotě pojištěného majetku v době uzavření pojistné smlouvy.
Pokud je pojištěna hromadná věc nebo soubor věcí, ustanovení o pojistné částce, limitu pojistného plnění, podpojištění či přepojištění platí na celou hromadnou věc nebo soubor věcí. Zákon neukládá pojistníkovi povinnost hlásit pojistiteli změny jednotlivých komponent věci hromadné nebo souboru věcí, nicméně v případě pojistné události by pojistitel byl oprávněn za situace, kdy by došlo k podpojištění, krátit pojistné plnění v poměru, v jakém je pojistná částka k pojistné hodnotě pojištěného majetku v době pojistné události.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 2850, 2854.