a) odborné minimum o finančním trhu

Otázka: Pokud distributor pojištění nemá v nabídce produkt, který by byl v souladu s preferencemi zákazníka, které se týkají udržitelnosti a které byly zjištěny v rámci poskytované rady,

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
pokusí se zákazníka přesvědčit, aby změnil svou preferenci tak, aby bylo možné nějaký produkt doporučit
B
pokud se zákazník sám rozhodne změnit své preference, může jej informovat o produktech na trhu či v jeho nabídce, které obsahují preference udržitelnosti a které jsou nejblíže preferencím, které vyjádřil zákazník
C
upozorní, že doporučovaný produkt neodpovídá jeho preferencím udržitelnosti
D
může mu doporučit, aby upravil některý ze svých jiných investičních cílů (např. připustil vyšší rizikovost) tak, aby mohl připadnout v úvahu některý z produktů, které má v nabídce
Pokud distributor nemá v nabídce produkt, který by zohledňoval preference udržitelnosti, které zákazník vyjádřil, není možné takový produkt doporučit. Nicméně je možné poté, co zákazníkovi byl sdělen výsledek posouzení vhodnosti produktů pro něj, zákazníka upozornit na možnost změny preferencí (nikoli ho ovšem k tomuto kroku nutit, přesvědčovat či jinak přimět). Pouze pokud se zákazník sám dobrovolně rozhodne své preference změnit, lze mu poskytnout informaci o tom, jaké produkty jsou jeho preferencím nejblíže. Návrat k posuzování ostatních investičních cílů není možný, vzhledem k postupu jasně danému nařízením a popsanému EIOPA Guidance, že zjišťování a zohledňování preferencí udržitelnosti se má odehrávat až poté, co byly zjištěny ostatní investiční cíle zákazníka.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2359, ve znění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/1257; EIOPA Guidance k zohledňování faktorů udržitelnosti při prodeji pojistných produktů s investiční složkou, zvláště bod 5 (s. 24?25) - https://www.eiopa.europa.eu/system/files/2022-07/guidance_on_integration_of_customers_sustainability_preferences_under_idd.pdf