Případové studie

Případová studie - 44443

Paní Nováková vlastní osobní automobil vyrobený v roce 2016. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla má sjednáno s limity pojistného plnění 100 mil. Kč / 100 mil. Kč. Paní Nováková má sjednáno také havarijní pojištění s pojistnou částkou 300 000 Kč, připojištění skel vozidla a úrazové připojištění osob ve vozidle. Došlo k autonehodě se zraněním paní Novákové. Dopravní nehodu zavinil pan Dlouhý, který porušil svou povinnost mít k vozidlu sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Otázka: Pan Dlouhý dostal pokutu od správního orgánu za provozování vozidla bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a zároveň mu Česká kancelář pojistitelů vyměřila příspěvek do garančního fondu ve výši 65 Kč denně za každý den, kdy byla porušena povinnost mít sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a paušální náklady spojené s mimosoudním uplatněním práva na příspěvek ve výši 300 Kč. Kolik pan Dlouhý zaplatí České kanceláři pojistitelů za 62 dní, kdy neměl sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla?

Odpovědi (Více správných odpovědí)

A
4 030 Kč.
B
5 030 Kč.
C
5 330 Kč.
D
4 330 Kč.
Do garančního fondu se zaplatí 65 Kč za každý den (osobní automobil se zdvihovým objemem válců motoru přesahující 1850 cm3 a nepřesahující 2500 cm3), kdy k vozidlu nebylo sjednání pojištění z provozu vozidla, a paušální náklady spojené s mimosoudním uplatněním práva na příspěvek, tedy 65 Kč * 62 dnů + 300 Kč, což činí 4 330 Kč celkem. Na nárok na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů nemá žádný vliv uložení pokuty panu Dlouhému, protože pokuty ukládá správní orgán (obecní úřad obce s rozšířenou působností).
Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, v platném znění, § 6, § 45, vyhláška Ministerstva financí č. 69/2024 Sb., k provedení zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, § 6, § 5 odst. 1 písm. h)