a) odborné minimum o finančním trhu
Otázka: Pokud distributor pojištění nemá v nabídce produkt, který by byl v souladu s preferencemi zákazníka, které se týkají udržitelnosti a které byly zjištěny v rámci poskytované rady, může klientovi:
Odpovědi (Jedná správná odpověď)
A
|
nabídnout produkt bez jakýchkoliv dalších podmínek (preference týkající se udržitelnosti klienta se považují za doplňkové aspekty v tom ohledu, že neexistuje povinnost je bezpodmínečně zohledňovat)
|
B
|
doporučit jiný produkt, pokud klient upraví své preference; o změně preferencí není nutné provést záznam
|
C
|
doporučit jiný produkt či investiční možnost z nabídky, pokud klient upraví své preference týkající se udržitelnosti tak, že upravené preference budou v souladu s touto nabídkou; o této změně preference je třeba uchovat záznam
|
D
|
doporučit produkt či investiční strategii, která by nebyla v souladu s klientovými preferencemi týkajícími se udržitelnosti identifikovanými při poskytování rady
|
Uvedený postup vyplývá z čl. 9 odst. 6 prováděcího nařízení (EU) 2017/2359, ve znění nařízení (EU) 2021/1257, kde je uvedeno:
"Při poskytování poradenství o pojistném produktu s investiční složkou podle čl. 30 odst. 1 směrnice (EU) 2016/97 zprostředkovatel pojištění nebo pojišťovna nevydá doporučení, pokud pro zákazníka nebo potenciálního zákazníka není žádný z produktů vhodný.
Zprostředkovatel pojištění nebo pojišťovna nedoporučí pojistné produkty s investiční složkou jako produkty, které splňují preference zákazníka nebo potenciálního zákazníka týkající se udržitelnosti, pokud tyto pojistné produkty s investiční složkou tyto preference nesplňují. Zprostředkovatelé pojištění a pojišťovny vysvětlí svým zákazníkům nebo potenciálním zákazníkům důvody, proč tak neučinili, a vedou o těchto důvodech záznamy.
Pokud žádný pojistný produkt s investiční složkou nesplňuje preference zákazníka nebo potenciálního zákazníka týkající se udržitelnosti a zákazník se rozhodne upravit své preference týkající se udržitelnosti, zprostředkovatel pojištění nebo pojišťovna vedou záznamy o rozhodnutí zákazníka, včetně důvodů tohoto rozhodnutí."
Stejný princip rozvíjí EIOPA Guidance v bodě 6. (s. 28).
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2359, ve znění nařízení (EU) 2021/1257; EIOPA Guidance k zohledňování faktorů udržitelnosti při prodeji pojistných produktů s investiční složkou - https://www.eiopa.europa.eu/system/files/2022-07/guidance_on_integration_of_customers_sustainability_preferences_under_idd.pdf