a)regulace distribuce neživotního pojištění podnikatelů

Otázka: Tvůrci pojistných produktů jsou podle přímo použitelného nařízení Evropské Komise, kterým se doplňuje směrnice o distribuci pojištění, pokud jde o požadavky na dohled nad produktem a jeho řízení vztahující se na pojišťovny a distributory pojištění (tzv. Nařízení POG), povinni:

Odpovědi (Více správných odpovědí)

A
Průběžně sledovat pojistné produkty, které uvedli na trh, provádět jejich pravidelný přezkum a posoudit, zda jsou stále v souladu s potřebami, charakteristikami a cíli určeného cílového trhu.
B
Určit cílový trh a skupinu vhodných zákazníků pro každý pojistný produkt.
C
Nechat produkt schválit statutárním orgánem společnosti.
D
Udržovat a uplatňovat postup pro schvalování nově vytvořených produktů a významných změn stávajících pojistných produktů.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2358, kterým se doplňuje směrnice o distribuci pojištění, pokud jde o požadavky na dohled nad produktem a jeho řízení vztahující se na pojišťovny a distributory pojištění (tzv. nařízení POG), upřesňuje článek 25 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/97 o distribuci pojištění. Pojišťovny, případně i zprostředkovatelé pojištění, pokud se považují za tvůrce pojistných produktů, musí zavést, udržovat a uplatňovat postupy schvalování pojistného produktu nebo jeho významných změn před tím, než je produkt uveden na trh nebo distribuován zákazníkům. Postup schvalování produktu musí být stanoven v písemném dokumentu přístupném všem zaměstnancům. Požadavek na zavedení a průběžné hodnocení těchto postupů se nevztahuje na pojištění velkých rizik. V rámci postupu schvalování produktu se pro každý pojistný produkt určí cílový trh a skupina vhodných zákazníků. Cílový trh může být vymezen pozitivně, tj. určením skupiny zákazníků a jejich potřeb, kterým charakteristika a cíle produktu odpovídají. Zejména v případě pojistných produktů s investiční složkou mohou tvůrci produktů určit skupiny zákazníků, s jejichž potřebami, charakteristikami a cíli pojistný produkt není slučitelný (negativní cílový trh). Před zavedením nového produktu nebo jeho změny musí dojít k otestování produktu (např. z pohledu srozumitelnosti pro klienta, kontrolních mechanismů produkce, rizika mis-sellingu a opatření k jejich zmírnění). Produkt může být spuštěn, pouze pokud testování potvrdí, že produkt nepředstavuje riziko poškození zákazníka. Tvůrci produktů průběžně sledují produkty, které uvedli na trh, a provádějí jejich pravidelný přezkum, přitom posoudí, zda jsou pojistné produkty i nadále v souladu s potřebami, charakteristikami a cíli určeného cílového trhu. Pro tento pravidelný přezkum tvůrci produktů stanoví přiměřené intervaly. Při zjištění okolností, které mohou zákazníka produktu nepříznivě ovlivnit, musí tvůrci produktu učinit vhodná opatření ke zmírnění situace a zabránění opakovanému výskytu události poškozující zákazníka. Tvůrci pojistných produktů poskytují distributorům pojištění veškeré příslušné informace o pojistných produktech, určeném cílovém trhu a doporučené distribuční strategii, včetně informací o hlavních znacích a charakteristikách produktů, jejich rizicích, nákladech a okolnostech, které mohou vyvolat střet zájmů na úkor zákazníka. Zároveň pravidelně ověřují, zda jsou pojistné produkty distribuovány na určeném cílovém trhu. Testování i stanovení cílového trhu, ale i volba distribučních kanálů musí být zaznamenány. Dokumentace musí být uchovávána pro účely auditu a na požádání poskytnuta příslušným orgánům dohledu.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2358, kterým se doplňuje směrnice o distribuci pojištění, pokud jde o požadavky na dohled nad produktem a jeho řízení vztahující se na pojišťovny a distributory pojištění (tzv. nařízení POG).