Případové studie

Případová studie - 44160

Živnostník Karel Pohostinný provozuje restauraci v přízemí rodinného domu ve vlastnictví svého bratra Tomáše. Prostory má od bratra dlouhodobě pronajaté. V horním patře bydlí Tomáš se svou manželkou a dvěma dětmi. Karel Pohostinný se obrátil na vázaného zástupce pojišťovny Za ušima, a. s., pana Chytrého s tím, že by se rád pojistil pro případ škod, které by mohl svému bratrovi způsobit při provozu restaurace.

Otázka: Karel je celou záležitostí vysloveně zklamaný a rozhodl se proto pojištění vypovědět. Chtěl by využít možnosti ust. § 2805, písm. b), občanského zákoníku, tzn. výpovědi po pojistné události. Pojistná událost byla oznámena pojistiteli dne 17. července 2018. Kdy nejpozději musí být Karlova výpověď pojistiteli doručena, aby pojištění zdárně zaniklo?

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Do 17. října 2018.
B
Do 17. srpna 2018.
C
Do 18. srpna 2018.
D
Do 18. září 2018.
Dle ust. § 2805 písm. b), občanského zákoníku, může pojistník pojištění vypovědět s měsíční výpovědní dobou do tří měsíců ode dne oznámení vzniku pojistné události. Dle ust. § 605 odst. 2, občanského zákoníku, platí, že konec lhůty nebo doby určené podle týdnů, měsíců nebo let připadá na den, který se pojmenováním nebo číslem shoduje se dnem, na který připadá skutečnost, od níž se lhůta nebo doba počítá. Pojistná událost byla oznámena pojistiteli dne 17. července 2018, posledním dnem tříměsíční výpovědní lhůty, v níž je třeba výpověď pojistiteli doručit, je tak 17. říjen 2018.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, § 2805 písm. b), § 605 a násl.