Případové studie
Případová studie - 38688
Na pojišťovacího makléře se obrátila společnost Hurá Air ? provozovatel letadel, která používá dvě letadla pro účely rekreačního a sportovního létání. Letadla mají maximální vzletovou hmotnost 1 000 kg. Společnost Hurá Air nyní zvažuje pořízení nového letadla ? pravděpodobně formou pronájmu, které by mělo mít maximální vzletovou hmotnost od 2 700 kg a nepřesahující 6 000 kg. Provozovatel nemá zkušenosti s provozem větších letadel. Nové letadlo (letadla) by mělo být používáno pro obchodní leteckou dopravu, tj. činnost opravňující provádět dopravu osob, zvířat, zavazadel, věcí, pošty nebo jiného nákladu letadly za úplatu (podle § 56 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví).
Otázka: Provozovatel letadla je povinen sjednat pojištění odpovědnosti za škodu z provozu letadla ve vztahu k cestujícím. Jaký je podle příslušných právních předpisů minimální limit pojistného plnění pro takové pojištění ve vztahu k cestujícím?
Odpovědi (Jedná správná odpověď)
A
|
Minimální limit plnění činí vždy nejméně 200 000 ZPČ pro jednoho pasažéra, avšak vždy nejméně 250 000 ZPČ pro více jak jednoho pasažéra.
|
B
|
Minimální limit plnění činí vždy nejméně 200 000 ZPČ pro všechny pasažéry.
|
C
|
Minimální limit plnění činí vždy nejméně 250 000 ZPČ na jednoho pasažéra.
|
D
|
Minimální limit plnění činí vždy nejméně 150 000 ZPČ na jednoho pasažéra.
|
Jde o povinnost stanovenou evropským nařízením. Toto nařízení stanovuje minimální limity pojistného plnění pro pojištění odpovědnosti za škodu z provozu letadla vůči cestujícím. Výše limitů je stanovena v tzv. ZPČ = Zvláštních právech čerpání, což je jednotná měnová a účetní jednotka užívaná v rámci Mezinárodního měnového fondu.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004, resp. č. 285/2010 ze dne 6. dubna 2010, o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel, čl. 6 bod 1.