Případové studie
Případová studie - 39243
Na pojišťovacího makléře se obrátila obchodní společnost Eletris, s. r. o. Společnost je výrobcem elektronických zařízení, která vyváží do celého světa prostřednictvím různých dopravců. Hodnota přepravených zásilek (obrat) za rok činí 500 000 000 Kč, z čehož 50 % tvoří silniční přepravy do Evropy, 20 % námořní přepravy do celého světa, 10 % letecké přepravy do celého světa a 20 % tvoří přepravy v rámci České republiky. Zboží je expedováno denně, maximální hodnota zboží na jednom dopravním prostředku je 5 000 000 Kč a váha maximálně 5 000 kg.
Eletris, s. r. o., je vlastníkem zboží v době jeho odeslání, nese riziko škody na zásilkách po celou dobu přepravy (dle dodacích podmínek INCOTERMS) a hledá tudíž řešení, které by pokrylo případné škody na přepravovaných zásilkách do jejich celkové hodnoty po celou dobu přepravy.
Otázka: Co by měl pojišťovací makléř obchodní společnosti Eletris, s. r. o., doporučit, aby byla co nejlépe pokryta rizika související s přepravou?
Odpovědi (Jedná správná odpověď)
A
|
Dohodnout se s dopravcem na zvýšené odpovědnosti za škodu dopravce do celkové výše hodnoty zásilky v souladu s čl. 24 Úmluvy CMR.
|
B
|
Sjednat pro všechny zásilky rámcovou pojistnou smlouvu na "pojištění přepravy zásilek" (zbožové pojištění) v rozsahu "proti vyjmenovaným pojistným nebezpečím" a s připojištěním pojistného nebezpečí válek, stávek.
|
C
|
Sjednat pro všechny zásilky rámcovou pojistnou smlouvu na "pojištění přepravy zásilek" (zbožové pojištění) v rozsahu "proti všem pojistným nebezpečím".
|
D
|
Sjednat pro všechny zásilky rámcovou pojistnou smlouvu na "pojištění přepravy zásilek" (zbožové pojištění) v rozsahu "proti všem pojistným nebezpečím" a s připojištěním pojistného nebezpečí válek, stávek.
|
Pojištění přepravy zásilek "proti všem pojistným nebezpečím" včetně připojištění pojistného nebezpečí válek, stávek je nejširším rozsahem pojistného krytí. Pojistné nebezpečí války lze připojistit pouze u námořních a leteckých přeprav, pojistné nebezpečí stávky lze připojistit u všech druhů přeprav. Zásilky jsou pojištěny na jejich celkovou hodnotu, maximálně do výše pojistné částky sjednané v pojistné smlouvě. Rozsah "proti všem pojistným nebezpečím" bez připojištění pojistného nebezpečí války, stávky je nedostačující, neboť část přeprav je námořních a leteckých v rámci celého světa, kde tato nebezpečí hrozí. Rozsah "proti vyjmenovaným pojistným nebezpečím" s připojištěním pojistného nebezpečí válek, stávek je také nedostačující, neboť pojistitel vyplatí pojistné plnění pouze u škod, jejichž příčinou bylo pouze pojistné nebezpečí uvedené v pojistné smlouvě a pojistných podmínkách. Dle londýnských doložek Institute Cargo Clauses "B" i obecné praxe na českém pojistném trhu není kryto např. pojistné nebezpečí odcizení. Dohoda o zvýšené odpovědnosti dopravce dle čl. 24 Úmluvy CMR, není dostačující, neboť se vztahuje pouze na silniční přepravy a vyřeší pouze náhradu škody do výše hodnoty zásilky. Nepokryje případné škody, za které dopravce nebude odpovědný dle příslušných právních předpisů.
ŠUBERT, M. Realizace Incoterms 2000 v dopravě a pojištění. Praha: ICC Česká republika, 2003. ISBN 80-903297-2-1. str. 72?73.