Případové studie

Případová studie - 39243

Na pojišťovacího makléře se obrátila obchodní společnost Eletris, s. r. o. Společnost je výrobcem elektronických zařízení, která vyváží do celého světa prostřednictvím různých dopravců. Hodnota přepravených zásilek (obrat) za rok činí 500 000 000 Kč, z čehož 50 % tvoří silniční přepravy do Evropy, 20 % námořní přepravy do celého světa, 10 % letecké přepravy do celého světa a 20 % tvoří přepravy v rámci České republiky. Zboží je expedováno denně, maximální hodnota zboží na jednom dopravním prostředku je 5 000 000 Kč a váha maximálně 5 000 kg. Eletris, s. r. o., je vlastníkem zboží v době jeho odeslání, nese riziko škody na zásilkách po celou dobu přepravy (dle dodacích podmínek INCOTERMS) a hledá tudíž řešení, které by pokrylo případné škody na přepravovaných zásilkách do jejich celkové hodnoty po celou dobu přepravy.

Otázka: Klient požaduje po pojišťovacím makléři vysvětlení, proč by si měl sjednávat své pojištění přepravované zásilky, když dopravci, u kterých si přepravu objednává, mají sjednáno své pojištění odpovědnosti, a tudíž by mu každou škodu měl zaplatit jejich pojistitel. Jak by měl pojišťovací makléř reagovat?

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
Pojištění zásilky při přepravě je třeba sjednat, protože dopravci sice mohou být pojištěni pro případ své odpovědnosti, ale odpovídají pouze za škodu na určitých druzích zásilek.
B
Ano, to je pravda, pokud má dopravce sjednáno své pojištění odpovědnosti, poskytne odškodnění jeho pojistitel a pojištění zásilky při přepravě není třeba sjednávat.
C
Ano, to je pravda, pojištění zásilky při přepravě není třeba sjednávat, protože jakoukoliv škodu způsobenou během přepravy je dopravce povinen nahradit, i když nemá sjednané pojištění.
D
Pojištění zásilky při přepravě je třeba sjednat, protože z pojištění odpovědnosti dopravců nahradí pojistitel pouze škodu, za kterou pojištěný odpovídá dle příslušných právních předpisů pro daný druh přepravy. Výše náhrady je navíc omezena.
Z pojištění odpovědnosti dopravce pojistitel uhradí pouze škody, za které pojištěný odpovídá v rozsahu daném příslušnými právními předpisy a mezinárodními úmluvami a za předpokladu, že škoda není z pojištění vyloučena. Dle těchto předpisů se dopravci můžou své odpovědnosti zprostit a navíc odpovídají za škodu na přepravované zásilce pouze omezeně ? dle její váhy (nikoliv dle druhu zásilky). Majitel zásilky tedy nemůže spoléhat na to, že dopravce či jeho pojistitel mu nahradí škodu na přepravované zásilce za všech okolností. Proto by měl mít sjednané vlastní pojištění zásilky. Odpovědnost dopravce v jednotlivých dopravních odvětvích je limitována takto: Silniční přeprava (Úmluva CMR): 8,33 SDR/ZPČ za 1 kg chybějící hrubé váhy. Mezinárodní letecká přeprava (Montrealský protokol): 19 SDR/ZPČ za 1 kg hrubé váhy. Námořní přeprava (Hamburská pravidla): 835 SDR/ZPČ za kus nebo jednotku nebo 2,5 SDR/ZPČ za 1 kg hrubé váhy (bere se to, co je vyšší). SDR/ZPČ jsou zvláštní práva čerpání (Special Drawing Rights), jednotka definovaná mezinárodním měnovým fondem (MMF) a uveřejněna v kurzovním lístku pod kódem XDR.
Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 11/1975 Sb. ze dne 27. listopadu 1974 o Úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR); Montrealský protokol; Hamburská pravidla; ŠUBERT, M. Realizace Incoterms 2000 v dopravě a pojištění. Praha: ICC Česká republika, 2003. ISBN 80-903297-2-1. str. 72?73.