Případové studie

Případová studie - 38709

Zájemce o pojištění, pan Novák, který začal pracovat jako programátor, si koupil nový osobní vůz s objemem 1 969 cm3 a výkonem 110 kW (150 koní) v základní výbavě (automobil tak má ze zabezpečovacích prvků jen imobilizér a alarm). Vzhledem k tomu, že zatím nestihl naspořit dostatečnou částku, rozhodl se pořídit si vůz na úvěr, úvěrující banka požaduje zapsání ve velkém technickém průkazu jako vlastník vozidla. Pan Novák díky tomu však získá možnost úvěr kdykoliv a zcela bezplatně doplatit a navíc výplatu pojistného plnění v případě parciálních škod. Kupní cena nového vozidla byla 968 000 Kč včetně DPH (800 000 Kč bez DPH), pan Novák se obrátil na doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele, pana Dvořáka, s dotazem na to, jak by měl své nové vozidlo správně pojistit. Pan Novák není plátcem DPH.

Otázka: Pan Novák sjednal na financovaný vůz krom základního pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ještě havarijní pojištění se spoluúčastí 5 %, minimálně však 5 000 Kč. Na vozidle došlo po 2 letech k totální škodě, kdy obvyklá cena vozu byla pojišťovnou stanovena na 726 000 Kč včetně DPH. Na úvěru pak zbývá panu Novákovi doplatit ještě 750 000 Kč. Kolik musí pan Novák celkově v takové situaci vydat, aby s úvěrovou společností ani pojišťovnou již neměl žádné další závazky:

Odpovědi (Jedná správná odpověď)

A
24 000 Kč.
B
67 800 Kč.
C
36 300 Kč.
D
60 300 Kč.
Obvyklá cena vozu byla stanovena na 726 000 Kč, spoluúčast pana Nováka byla 5 %, takže pojistné plnění plynoucí z pojistné smlouvy o havarijním pojištění bude 726 000 Kč - 5 % = 689 700 Kč. Úvěr u banky má aktuální zůstatek 750 000 Kč, úvěrující bance bude muset tudíž pan Novák doplatit zbylou část úvěru 750 000 Kč - 689 700 Kč = 60 300 Kč.
Zadání případové studie a výpočet.